Baterii capabile să se încarce complet în doar cinci minute au fost produse pentru prima oară într-o fabrică, astfel marcând un pas semnificativ în încărcarea mașinilor electrice la fel de rapid precum vehiculele pe benzină sau motorină.
Vehiculele electrice sunt o parte crucială din strategia de combatere a crizei climatice, însă descărcarea bateriilor în timpul unei călătorii este un motiv de îngrijorare pentru mulți șoferi. Noile baterii litiu-ion au fost dezvoltate de StoreDot, o companie israeliană, și produse de către Eve Energy în China.
StoreDot a prezentat deja baterii „ce pot fi încărcate extrem de rapid” pentru telefoane, drone și scutere, iar cele 1.000 de baterii produse acum sunt menite să-și prezinte tehnologia producătorilor de mașini și altor companii. Daimler, BP, Samsung și TDK au investit deja în StoreDot, compania reușind să strângă 130 de milioane de dolari până acum. De asemenea, compania a fost primit titlul de Bloomberg New Energy Finance Pioneer în anul 2020.
Bateriile pot fi încărcate complet în doar cinci minute, însă asta necesită încărcători mult mai puternici decât cei disponibili deja. Folosind infrastructura pentru încărcare deja disponibilă, StoreDot intenționează să livreze o încărcare echivalentă cu 160 de kilometri în doar cinci minute până în 2025.
„Principala provocare pentru vehiculele electrice nu mai este prețul, ci îngrijorarea privind autonomia. Fie îți este teamă să vei rămâne blocat pe autostradă sau ești îngrijorat că va trebui să irosești două ore la o stație de încărcare. O baterie litiu-ion încărcabilă în cinci minute era considerată imposibilă. Însă, noi nu prezentăm un prototip de laborator, ci mostre de la o linie de producție în masă. Asta demonstrează că este realizabil și că este pregătit din punct de vedere comercial”, a explicat Doron Myersdorf, director executiv al StoreDot.
Bateriile litiu-ion disponibile deja folosesc grafit pe post de electrod, prin care ionii de litiu sunt împinși pentru a stoca sarcina electrică. Însă, atunci când aceștia sunt încărcați rapid, ionii suferă o congestie, putându-se transforma în metal și ducând la scurtcircuitarea bateriei, potrivit The Guardian.
Bateria de la StoreDot înlocuiește grafitul cu nanoparticule semiconductoare prin care ionii trec mai rapid și mai ușor. Aceste nanoparticule sunt bazate momentan pe germaniu, care este solubil în apă și mult mai ușor de manevrat. Însă, planul companiei este de a folosi silicon, care este mai ieftin, iar prototipurile sunt așteptate să apară spre sfârșitului anului acesta. Myersdorf a adăugat că prețul ar fi la fel ca cel al bateriilor litiu-ion existente.
Inovație. Cercetătorii au obținut prima baterie organică
Din farfurie în baterie, spanacul ar putea fi un catalizator viabil pentru celulele de combustibil